Wiadomości z rynku

poniedziałek
11 listopada 2024

Gaz z olejem w Volvo FL i Volvo FE

Volvo z silnikami zasilanymi metanem
19.02.2010 00:00:00
Volvo Trucks we współpracy ze szwedzkimi klientami rozpoczyna testy samochodów ciężarowych z silnikami wysokoprężnymi zasilanymi metanem. Do testów wybrano dwa modele samochodów ciężarowych wyposażonych w silniki 7-litrowe: Volvo FL i FE. Dzięki tej innowacji można znacznie zredukować zużycie energii w porównaniu do samochodów ciężarowych wyposażonych w konwencjonalne silniki gazowe.
Technologia będzie badana w rzeczywistych warunkach eksploatacji, we współpracy z wybranymi klientami w Szwecji. - Robimy to, żeby wprowadzić na rynek rozwiązanie łączące w sobie doskonałe właściwości pod względem ochrony środowiska, sprawności energetycznej, właściwości jezdnych i niskich kosztów eksploatacji - mówi Gunnar Ekwall, menedżer produktów Volvo Trucks w Skandynawii.
Wyjątkowa technologia
Wraz z rozwojem sieci stacji paliwowych oferujących biogaz rynek wykazuje coraz większe zainteresowanie pojazdami napędzanymi silnikami na paliwo gazowe. Wybór Volvo Trucks padł na wyjątkową technologię, umożliwiającą zasilanie silnika wysokoprężnego mieszanką metanu i oleju napędowego. Dzięki temu połączono korzyści wynikające ze spalania gazu z wysoką sprawnością ogólną silnika wysokoprężnego - wyższą o około 35 procent od sprawności silnika z zapłonem iskrowym. Rezultatem jest znacznie niższe zużycie energii w porównaniu do samochodów ciężarowych z konwencjonalnymi silnikami gazowymi.
- Oprócz niższego zużycia paliwa system spalania mieszanki metanu i oleju napędowego zapewnia większą niezawodność i niższe koszty eksploatacji pojazdu - wyjaśnia Gunnar Ekwall.
Jak to działa?
Rozwiązanie bazuje na sprawdzonych silnikach wysokoprężnych Volvo spełniających normę emisji spalin Euro 5. Dostosowanie jednostki napędowej do spalania gazu polega na zamontowaniu w pojeździe zbiorników na sprężony metan (CNG/CBG). Poza tym jednostkę napędową wyposaża się w dodatkowy, odrębny układ zasilania z wtryskiwaczami gazu umieszczonymi w kolektorze dolotowym. Prace dostosowawcze prowadzone są we współpracy z firmą Stadspartner, przy wykorzystaniu technologii Hardstaff.
Czynnikiem zapalającym mieszankę metanowo-powietrzną jest płomień powstający wskutek samozapłonu niewielkiej dawki oleju napędowego wtryskiwanego do komory spalania. Taki mechanizm spalania umożliwia wyeliminowanie świecy zapłonowej i pozwala na pełne wykorzystanie sprawności silnika wysokoprężnego. W rezultacie właściwości jezdne są identyczne jak w wypadku pojazdu napędzanego konwencjonalnym silnikiem zasilanym ON.
Wymagana ilość oleju napędowego zmienia się w zależności od zmian warunków pracy silnika, ale celem Volvo Trucks jest ograniczenie zużycia tego paliwa do minimum.
Metan plus olej napędowy
- Volvo Trucks jest pierwszym producentem wydajnych silników wysokoprężnych zasilanych gazem, spełniających normę emisji spalin Euro 5. - Około 25 procent mniejsze zużycie energii w porównaniu do konwencjonalnego silnika gazowego. - Identyczne jak w wypadku konwencjonalnych silników wysokoprężnych właściwości jezdne i moc. - Technologia oparta na dwóch rodzajach paliwa umożliwia kontynuowanie jazdy tylko przy wykorzystaniu oleju napędowego, gdy wyczerpie się gaz - dodatkowa zaleta do czasu powstania w pełni rozwiniętej sieci dystrybucji gazu. - Wysoka sprawność silnika w połączeniu z możliwością użycia gazu skroplonego powodują, że technologia ta staje się realną alternatywą w transporcie długodystansowym.
Klikając [ Zapisz ] zgadzasz się na przetwarzanie swoich danych osobowych zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W każdej chwili możesz się wypisać klikając na link Wypisz znajdujący się na końcu każdej z otrzymanych wiadomości.