Fot. IRU
IRU z zadowoleniem przyjmuje postępy w zakresie dyrektywy w sprawie zorganizowanych podróży, ale wzywa do bardziej sprawiedliwych zasad dla operatorów turystyki autokarowej.
Ostatnie głosowanie Komisji Rynku Wewnętrznego i Ochrony Konsumentów Parlamentu Europejskiego w sprawie zmienionej dyrektywy w sprawie podróży zorganizowanych oznaczają konstruktywny krok w kierunku modernizacji ram regulacyjnych UE dotyczących wakacji zorganizowanych, rozwiązując niektóre obawy, w tym zniesienie sztywnych limitów zaliczek i poprawę przejrzystości w nadzwyczajnych okolicznościach.
Jednak nadal istnieją krytyczne kwestie, które mogą stanowić nieproporcjonalne obciążenie dla operatorów autokarów turystycznych, w szczególności MŚP, które odgrywają istotną rolę w europejskim ekosystemie turystycznym, ale ryzykują, że zostaną wypchnięte z rynku.
Dyrektor ds. rzecznictwa w IRU EU, Raluca Marian, powiedział: „Wczorajsze głosowanie przesuwa debatę do przodu. Ale ostateczne zasady muszą lepiej odzwierciedlać rzeczywistość dla operatorów turystyki autokarowej.
"Proponowane terminy zwrotu kosztów są po prostu niewykonalne dla firm autokarowych. Zapewniają tylko niewielką część pakietu, ale ryzykują nadmierne obciążenie finansowe.
„Wzywamy prawodawców UE do wyznaczenia realistycznych i spójnych terminów zwrotu kosztów w przepisach dotyczących praw pasażerów. Zamiast 7 dni dla operatorów na zwrot kosztów organizatorom i 14 dni dla organizatorów na zwrot kosztów dla klientów, jak w propozycji Komisji Europejskiej, powinno to być 15 dni dla operatorów i 30 dni dla organizatorów.
"To zapewniłoby właściwą równowagę między ochroną podróżnych a zapewnieniem przetrwania firm turystycznych autokarowych dla MŚP, które ryzykują szybkie wyczerpanie płynności."
Rewizja odzwierciedla wnioski wyciągnięte z pandemii Covid-19 i ma na celu wzmocnienie odporności sektora turystycznego oraz ochronę zarówno konsumentów, jak i operatorów.
IRU z zadowoleniem przyjmuje postępy poczynione w aktualizacji dyrektywy, w szczególności poprawki, które odpowiadają na obawy operatorów turystyki autokarowej. Należą do nich:
Zniesienie sztywnych limitów zaliczki: Zniesienie proponowanego limitu 25% na zaliczki, co mogłoby stworzyć wyzwanie dla płynności dla operatorów, przy czym państwa członkowskie zachowują elastyczność w zakresie wprowadzania środków krajowych w razie potrzeby.
Wyjaśnienie nadzwyczajnych okoliczności: Jaśniejsze definicje tego, co stanowi nieuniknione i nadzwyczajne okoliczności, które wpływają na wydajność pakietu.
Uznanie oficjalnych ostrzeżeń dotyczących podróży: Uznanie roli formalnych ostrzeżeń dotyczących podróży w umożliwieniu anulowania rezerwacji przed rozpoczęciem pakietu.
Wyjaśnienie definicji pakietu: Warunki, na których klienci mogą zbudować pakiet, są bardziej praktyczne, usuwając proponowaną niewykonalną opcję dla klientów, aby dodać usługi w ciągu 3 lub 24 godzin od początkowej rezerwacji.
IRU jest nadal zaniepokojona niektórymi przepisami, które mogą podważyć cel dyrektywy, jakim jest zapewnienie jasności, uczciwości i odporności, w tym:
Nierealistyczne terminy zwrotów: Proponowane terminy zwrotu są zbyt krótkie i mogą stworzyć poważne wyzwania związane z przepływem gotówki dla operatorów turystyki autokarowej, pomimo wezwania IRU do sprawiedliwszych terminów.
Vouchery w scenariuszach kryzysowych: Vouchery nadal wymagają akceptacji podróżnych, nawet w nadzwyczajnych okolicznościach, potencjalnie tworząc poważne problemy z płynnością dla usługodawców, szczególnie MŚP, w przypadku masowych odwołań.
Nieproporcjonalne kary: Grzywny w wysokości do 4% rocznego obrotu są nadmierne, zwłaszcza że podróże zorganizowane stanowią tylko około 10% wszystkich rezerwacji podróży.
IRU wzywa współustawodawców UE do zapewnienia, że ostateczna dyrektywa zapewnia sprawiedliwą równowagę między prawami podróżnych a rentownością dostawców usług turystycznych.
Dokument czeka teraz na głosowanie plenarne w Parlamencie Europejskim.
Źródło:IRU