Wiadomości z rynku

piątek
27 grudnia 2024

Flota totalnie inwigilowana

Telematyka w zarządzaniu transportem nabiera rozpędu
9 września 2024

Z telematyką transport może być bezpieczniejszy Fot. GDDKiA

 
Firmy mogą dziś skutecznie konkurować na rynku dzięki korzystaniu z nowoczesnych technologii, w tym z telematyki, która zapewnia wiele korzyści biznesowych.
Inteligentne systemy, łączące najnowsze odkrycia z dziedziny telekomunikacji, informatyki oraz automatyki, umożliwiają zdalne przekazywanie informacji pomiędzy urządzeniami w czasie rzeczywistym, ich zbieranie za pomocą czujników, przetwarzanie, analizowanie i przekazywanie do systemu informatycznego.
Telematyka pełni ważną rolę zwłaszcza w sektorze TSL. Pozwala kontrolować znajdujące się w ruchu pojazdy, nawiązywać zdalną komunikację pomiędzy menedżerami, magazynierami i pozostałymi pracownikami oraz efektywnie zarządzać przewozami, przeładunkami, odprawami celnymi czy magazynowaniem. Dzięki telematyce transportu możliwe staje się jednoczesne monitorowanie w sposób zdalny wielu pojazdów.
W badaniu przeprowadzonym wśród 200 przewoźników przez Webfleet – producenta jednego z systemów do monitorowania pojazdów – 43 procent ankietowanych zadeklarowało, że będzie koncentrować się na redukcji kosztów, a kolejne 38 procent na wzroście wydajności procesów. Oszacowano również, że nawet 80 procent firm transportowych korzysta już z telematyki i nie wyobraża sobie funkcjonowania bez niej.
Najważniejsze korzyści, jakie może odnieść firma korzystająca z tego typu nowoczesnych rozwiązań, to skrócenie czasu dostaw, eliminacja pustych przebiegów, zapobieganie kosztownym awariom samochodów, kontrola stylu jazdy, monitorowanie czasu pracy kierowców, usprawnienie czynności administracyjnych a nawet ocena ryzyka ubezpieczeniowego.

Rynek telematyki dynamicznie ewoluuje

– Rozwój telematyki w Polsce jest na pewno dynamiczny z punktu widzenia dostawców usług – uważa Karol Marcinkowski, technician manager PL, Grupa Eurowag. – Powstało sporo mniejszych, rodzimych firm oferujących szereg usług, zaczynając od lokalizacji pojazdów, kończąc na funkcjach telematycznych. Pojawiło się kilku większych „graczy", którzy oprócz zaawansowanej telematyki oferują w swoim portfolio inne usługi dla transportu. Liderzy rynku, jak Eurowag, oferują rozwiązania typu one stop shop, czyli oprócz telematyki są w stanie wyposażyć firmę we wszystkie niezbędne rozwiązania. Rośnie również liczba użytkowników telematyki w Polsce, i choć używanie tego typu produktu deklaruje mniej niż 50% rynku transportowego, to wciąż jest to kilka procent więcej niż średnia w Europie. Zainteresowanie telematyką przez większe przedsiębiorstwa można zaobserwować już od dłuższego czasu. Rośnie świadomość w użytkowaniu oraz wymagania co do konkretnych, bardziej zaawansowanych funkcji. Również mniejsze firmy dostrzegają, że technologie mogą być im pomocne, szczególnie w bardziej wymagających czasach.

– Automatyzacja i digitalizacja procesów wewnątrz firmy to warunek, bez którego jej dynamiczny rozwój nie jest właściwie możliwy – twierdzi Anna Biekionis, country manager DKV Mobility Poland. – W branży TSL widać to najwyraźniej. Rynek telematyki w Polsce jest bardzo rozwinięty i nadal dynamicznie ewoluuje, odzwierciedlając globalne trendy w dziedzinie technologii informacyjno-komunikacyjnych oraz rosnące zapotrzebowanie na inteligentne rozwiązania transportowe. Polska, będąc strategicznym punktem na mapie logistycznej Europy, doświadcza ciągłego wzrostu w sektorze transportu i logistyki. Zwiększone zapotrzebowanie na efektywne zarządzanie flotą pojazdów stwarza dogodne warunki dla rozwoju rozwiązań telematycznych.
Niektóre inicjatywy rządowe, takie jak Narodowy Program Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego, promujące innowacje w obszarze bezpieczeństwa drogowego, stwarzają korzystne środowisko dla rozwoju technologii telematycznych. Jednocześnie, regulacje związane z ochroną danych osobowych i prywatności mogą stanowić wyzwanie dla niektórych rozwiązań.

– Obserwując rozwój rynku telematyki w Polsce, zauważamy dynamiczny postęp napędzany potrzebą nowoczesnych rozwiązań logistycznych – mówi Artur Ciepliński, dyrektor sprzedaży emtrack.eu. – Rozwijająca się infrastruktura i wsparcie technologiczne są szansami dla firm, choć wymagają ciągłej innowacji, a także dostosowywania się do regulacji i wymogów prawnych.

– Naszym zdaniem cały czas rośnie świadomość na temat zalet wykorzystywania zaawansowanych narzędzi dla transportu, a niestabilna sytuacja na rynku i osłabienie gospodarcze tylko napędza ten rozwój – twierdzi Tomasz Czyż, główny ekspert ds. rozwiązań technologicznych, Inelo z Grupy Eurowag. – Przewoźnicy, którzy chcą zdobywać coraz to więcej zleceń i skalować swoją działalność muszą mieć do tego odpowiednie rozwiązania. Bez nich liczenie rentowności zleceń jest bardzo czasochłonne, nieefektywne i trudne do wykonania, w szczególności w sytuacjach, gdy flota pojazdów jest już większa i liczy kilka lub kilkanaście pojazdów. Zazwyczaj przewoźnicy zaczynają od podstawowych rozwiązań dla transportu, jak np. monitoringu GPS, ale z czasem i wraz z rozwojem firmy przestają one wystarczać. Wówczas pojawiają się pytania o bardziej zaawansowane systemy telematyczne czy inne rozwiązania, wspomagające zarządzanie transportem. Z tego względu przed dokonaniem wyboru narzędzia, dobrze jest się zastanowić nad tym, który dostawca zaspokoi w pełni potrzeby firmy i pozwoli się rozwijać bez konieczności ogromnych zmian.

Żeby było oszczędniej

W jaki sposób telematyka może złagodzić problem wzrostu kosztów w transporcie?

– Wszyscy wiemy, że najbardziej nieprzewidywalnym czynnikiem w spedycji są ceny paliwa – mówi Anna Biekionis (DKV Mobility Poland). – DKV LIVE pozwala monitorować poziom paliwa w zbiorniku floty i nawigować pojazdy do stacji z najkorzystniejszymi cenami, w czasie rzeczywistym. Dzięki dostępowi do najszerszej w Europie sieci akceptacji karty paliwowej, obejmującej około 67.000 stacji, planowanie tankowania jest łatwiejsze niż kiedykolwiek. Awarie i nagła konieczność napraw poza terytorium kraju również bywają bardzo kosztownym i uciążliwym elementem zarządzania flotą. Mówiąc wprost, samochód, który stoi w warsztacie, nie zarabia na siebie – wręcz przeciwnie, generuje koszty. DKV LIVE nie tylko przypomina o wszystkich niezbędnych terminach, ale też zapewnia podgląd najważniejszych parametrów pojazdu bezpośrednio z szyny CAN. Co ważne, pozwala kontrolować nie tylko samochody, ale również naczepy.
DKV LIVE pomaga nie tylko w bieżącym szacowaniu kosztów, ale i w elastycznym szukaniu oszczędności na przyszłość. Dzięki analizie danych z DKV LIVE wiemy. których kosztów nie jesteśmy w stanie uniknąć czy zoptymalizować, a gdzie można (i trzeba) szukać bardziej ekonomicznych rozwiązań.

Tomasz Czyż, ekspert Inelo z Grupy Eurowag: – Jak najbardziej systemy telematyczne mają znaczący wpływ na redukcję kosztów prowadzenia działalności. Spedytorom czy osobom zarządzającym danym transportem pozwalają na wybranie lepszego, tańszego wariantu trasy np. poprzez skierowanie kierowcy na darmowy odcinek drogi, co może zmniejszyć wysokość opłat drogowych. Dodatkowo telematyka ogranicza liczbę zbędnych kilometrów czy „pustych” przejazdów oraz zwiększa kontrolę zużycia paliwa, co ma kluczowe znaczenie, biorąc pod uwagę, że jednym z największych kosztów przedsiębiorstwa transportowego jest właśnie zakup paliwa. Warto dodać, że najwięcej korzyści ze stosowania telematyki firma może uzyskać, gdy rozwiązanie to zintegruje z innymi systemami dla transportu, jak np. z systemem TMS. Wówczas informacje pobrane z szyny CAN pojazdu czy etapy realizacji zleceń transportowych są bezpośrednio przekazywane do systemów TMS, a to usprawnia pracę, pozwala wyliczać opłacalność poszczególnych kontraktów, a także ogranicza koszty i liczbę pomyłek związanych z ręcznym wprowadzaniem danych.

Ze wsparciem sztucznej inteligencji

Jaką rolę może odegrać sztuczna inteligencja w rozwoju telematyki?

Artur Ciepliński (emtrack.eu): – Co do roli sztucznej inteligencji, monitorujemy postępy w tej technologii i planujemy, jak może ona wesprzeć nasze przyszłe rozwiązania po stronie klienta. Obecnie wdrażamy SI do procesów wewnętrznych przy weryfikacji pracy urządzeń telemetrycznych, zamontowanych w pojazdach klientów.

Anna Biekionis (DKV Mobility Poland): – Pierwszym kluczowym aspektem roli AI w telematyce jest zdolność do analizy ogromnych ilości danych w czasie rzeczywistym. Dzięki zaawansowanym algorytmom uczenia maszynowego, sztuczna inteligencja może przetwarzać dane zebrane z różnych sensorów w pojazdach, takich jak GPS, kamery, czujniki radarowe i ultradźwiękowe. Wykorzystując te dane, AI może identyfikować wzorce, prognozować zachowania kierowców oraz dostarczać cenne informacje dotyczące bezpieczeństwa i efektywności drogowej. Dodatkowo, AI umożliwia ciągłe doskonalenie systemów telematycznych poprzez automatyczne uczenie się na podstawie nowych danych i doświadczeń.
W DKV LIVE przyjęliśmy przede wszystkim zaawansowane rozwiązania oparte na Internecie Rzeczy (IoT), takie jak zinformatyzowane zarządzanie tankowaniem, monitorowanie stanu pojazdów czy zdalne pobieranie danych z cyfrowych tachografów. Te funkcje pozwalają operatorom logistycznym na bieżąco śledzić kluczowe aspekty ich operacji, ułatwiając podejmowanie decyzji i ich proaktywną optymalizację na przyszłość. Bez względu na to, czy chodzi o monitorowanie zużycia paliwa, diagnostykę pojazdów czy spełnianie wymagań regulacyjnych, IoT odgrywa kluczową rolę w poprawie efektywności i skuteczności systemów zarządzania transportem.

Wyzwania

Przed jakimi wyzwaniami stoją obecnie firmy oferujące systemy telematyczne do pojazdów użytkowych, m.in. w kwestii obsługi pojazdów elektrycznych?

Anna Biekionis (DKV Mobility Poland): – Rozwój telematyki niewątpliwie nabiera tempa i już teraz rewolucjonizuje wiele aspektów logistyki, począwszy od zarządzania zapasami po optymalizację tras. Ramy regulacyjne i standardy bezpieczeństwa muszą ewoluować, aby uwzględnić złożoność operacji logistycznych. Rozwiązanie tych kwestii regulacyjnych i bezpieczeństwa wymaga współpracy między interesariuszami branżowymi, decydentami politycznymi i innowatorami technologicznymi.
Jednym z kluczowych wyzwań dla firm oferujących systemy telematyczne dla pojazdów elektrycznych jest zapewnienie odpowiedniej infrastruktury ładowania oraz monitorowanie dostępności stacji ładowania w czasie rzeczywistym. Ograniczony zasięg pojazdów elektrycznych może wymagać bardziej precyzyjnego planowania tras oraz dostępności stacji ładowania w celu uniknięcia nieplanowanych przestojów. Aby wspierać klientów w tym aspekcie stale rozwijamy naszą ofertę poprzez zwiększanie ilości dostępnych punktów ładowania oraz usprawnianie aplikacji DKV Mobility. Jesteśmy dumni z naszego udziału w rozwoju rynku kart flotowych, szczególnie w obszarze ładowania pojazdów elektrycznych, gdzie posiadamy jedną z największych sieci stacji ładowania w Europie. Jedne z najnowszych funkcji, które wprowadziliśmy to m.in. możliwość planowania trasy EV z pozycji DKV Mobility (aplikacja znajduje stacje ładowania po drodze) – klient sam wskazuje aktualny poziom naładowania baterii i określa, jaki ma być finalnie poziom naładowania. Aplikacja planuje trasę uwzględniając postoje na ładowanie i pozwala określić dostępność ładowarki, rodzaje złącz oraz aktualne ceny.

Karol Marcinkowski (Grupa Eurowag: – Myślę, że jednym z głównych wyzwań dla firm oferujących rozwiązania telematyczne, jest dostosowanie oferty do wysokiego tempa rozwoju technologii, które aktualnie obserwujemy. Wszechobecna sztuczna inteligencja oferuje co raz szerszy zakres automatyzacji procesów, również w sferze zarządzania flotą. Sprawdzone do tej pory systemy telematyczne mogą okazać się niewystarczające, jeśli dostawcy usług nie pójdą z duchem czasu. Dodatkowo kluczowa staje się możliwość integracji systemu telematycznego z usługami zewnętrznych dostawców oraz dostosowanie oferty, na przykład dla zelektryfikowanych flot. Wprowadzając znaczące zmiany, nie możemy zapomnieć o równie ważnym czynniku dla klientów, czyli wydajności systemu. W tej kwestii widocznym trendem jest przenoszenie części usług do rozwiązań „w chmurze", co zapewnia szybki dostęp z większości komputerów bez konieczności instalacji dodatkowego oprogramowania. W Eurowag nieustannie pracujemy nad tym, aby nasze rozwiązania odpowiadały na zapotrzebowanie rynku, czego efektem będzie prezentacja nowej platformy dla klientów już w tym roku.

EMTRACK

EMTRACK Driver wraz z rozszerzonym planowaniem tras to innowacyjne narzędzia, które odmieniają podejście do zarządzania flotą w firmach transportowych. Dzięki tym technologiom staje się ono bardziej efektywne, co przekłada się na wyższą produktywność i poprawę bezpieczeństwa na drogach.

EMTRACK Driver to aplikacja dla kierowców, która umożliwia łatwe nawigowanie po zaplanowanych trasach oraz efektywną komunikację z dyspozytorami. Kierowcy zyskują dostęp na nowoczesnym tablecie do aktualnych informacji o trasie, a także mogą wysyłać aktualizacje o stanie pojazdu lub ewentualnych przeszkodach bezpośrednio do dyspozytora. Aplikacja wspiera też przesyłanie danych do systemów e-TOLL, co automatyzuje rozliczenia opłat drogowych. Dzięki tej aplikacji kierowcy mogą bezproblemowo korzystać z zintegrowanych map i narzędzi nawigacyjnych, co usprawnia realizację planów transportowych i minimalizuje ryzyko błędów w trakcie jazdy.

Artur Ciepliński, dyrektor sprzedaży emtrack.eu Fot. EMTRACK

 
Rozszerzone planowanie tras na platformie EMTRACK umożliwia dokładne wyznaczanie tras z uwzględnieniem gabarytów pojazdu, rodzaju ładunków, masy całkowitej a także warunków ruchu drogowego. Dyspozytorzy mogą dostosować przejazdy, omijając drogi płatne i biorąc pod uwagę natężenie ruchu, co optymalizuje ich czas i zwiększa efektywność dostaw. Narzędzie to pozwala także zarządzać czasem pracy kierowców zgodnie z przepisami, co gwarantuje zgodność z regulacjami prawnymi.
 
– System EMTRACK to rozbudowane narzędzie telematyczne, które odgrywa istotną rolę w rozwiązywaniu problemów związanych ze wzrostem kosztów w transporcie – komentuje Artur Ciepliński (emtrack.eu). – Jest odpowiedzią na aktualne i przyszłe wyzwania w branży telematyki, a także przyczynia się zarówno do oszczędności, jak i generowania przychodów w firmach transportowych. Dzięki precyzyjnym danym mogą one znacznie skuteczniej ekonomicznie zarządzać trasami, zużyciem paliwa, czasem pracy kierowców oraz innymi kosztami operacyjnymi, co bezpośrednio przekłada się na ich obniżenie.
Przy projektowaniu naszego systemu mocny nacisk został położony na interfejs obsługi po stronie klienta – kontynuuje Artur Ciepliński. – Narzędzie EMTRACK jest intuicyjne i wykorzystuje najnowsze technologie, co przekłada się na szybkość działania i ergonomiczną pracę. W ubiegłym roku zostały wbudowane w urządzenia nadajniki LTE, które zapewniają stabilny przekaz danych do naszego systemu. Pozwala to uniknąć problemów wynikających z tego, iż operatorzy sieci komórkowych są w trakcie wyłączania nadawania w transmisji 2G i 3G co wpływa na przekaz danych, a w zasadzie jego brak, z urządzeń telematycznych.
System EMTRACK w prosty sposób może zintegrować się z innymi systemami, takimi jak TMS, CRM, ERP, WMS, czy służącymi do rozliczania pracy kierowców. Dzięki temu generuje dla firm wymierne oszczędności poprzez skrócenie czasu obsługi floty – dodaje A. Ciepliński. – W sektorze pojazdów użytkowych, w tym elektrycznych, naszym celem jest dostosowanie systemu EMTRACK do różnorodnych potrzeb energetycznych i operacyjnych. Obecnie już zaimplementowaliśmy parametry tych pojazdów w naszym systemie, prezentujemy zasięg, jaki mogą pokonać oraz ich poziom naładowania baterii. Planujemy też wskazywanie stacji ładowania pojazdów. Przygotowujemy się do przyszłości, w której nasze rozwiązania będą wspierać zarówno tradycyjne floty, jak i pojazdy elektryczne, zwiększając efektywność i ekonomikę w sektorze transportowym.
 

DKV MOBILITY

Nowe narzędzie telematyczne ze stajni DKV Mobility Poland to DKV LIVE.

– Narzędzia i aplikacje, które oferujemy - których paletę cały czas poszerzamy i dostosowujemy do wymagającej i zmieniającej się rzeczywistości - wspierają transformację i mobilność – mówi Anna Biekionis, country manager DKV Mobility Poland. – DKV LIVE to najprostsza droga do skutecznego i zautomatyzowanego zarządzania każdego rodzaju flotą. Nazywamy to narzędzie wirtualnym asystentem, ponieważ zawiera szereg funkcji wyręczających menadżera – z odpowiednim wyprzedzeniem informuje o nadchodzących wydarzeniach, przechowuje dane i pozwala wyciągać z nich wnioski na przyszłość, a także szybko i niezawodnie wskazuje nieprawidłowości dotyczące stanu floty, tankowania lub czasów przejazdu.

Mottem DKV jest „You drive – we care”, czyli inaczej mówiąc „Ty jedziesz, a my zadbamy o całą resztę”. DKV LIVE wpisuje się w tę filozofię. Menadżerowie mogą proaktywnie zająć się bardziej ambitnymi i kluczowymi z punktu widzenia biznesu celami – szukaniem dróg rozwoju dla swoich firm czy zdobywaniem nowych klientów. W tym czasie nasze narzędzie zajmie się diagnozowaniem i rozwiązywaniem bieżących zadań.
Inteligentne funkcje systemu DKV LIVE dają menadżerom spójny, całościowy i transparentny obraz biznesu i umożliwiają sprawne zarządzanie flotą z poziomu pulpitu ich komputerów.

DKV LIVE wyróżnia komplementarność i cały szereg funkcji składających się na zautomatyzowany i zintegrowany system wsparcia dla spedycji:
● Lokalizacja pojazdów i monitorowanie ich stanu w czasie rzeczywistym.
● Inteligentne planowanie trasy, uwzględniające bieżące warunki – korki i remonty na trasach.
● Monitorowanie stanu paliwa i nawigowanie pojazdów na stacje z najkorzystniejszymi cenami.
● Rozbudowany menadżer alarmów– sprawdzanie lokalizacji karty przy tankowaniu połączone z możliwością blokady karty. Dodatkowo możliwość samodzielnego ustawienia alarmów związanych z prędkością, tworzenia własnych geostref, alertów związanych z ubytkiem paliwa, przelaniem zbiornika czy brakiem karty kierowcy.
● Automatyczne pobieranie danych z cyfrowych tachografów oraz kart kierowców i przejrzysty system ich przechowywania.
● Zarządzanie przeglądami aut oraz przypominanie o nadchodzących terminach ich wykonania.
● Udostępnienie danych API oraz bezpośrednie połączenie z platformami transportowymi - w tym Project44, Shippeo czy Sixfold.

– Głównym celem DKV LIVE jest podniesienie efektywności i szukanie oszczędności dla firmy – komentuje dodaje Anna Biekionis. – Służy temu cały szereg funkcji. Automatyczne rejestrowanie wszystkich zakupów paliwa pozwala naszemu systemowi bezbłędnie i na bieżąco określać jego zużycie. Serwis nie tylko daje przejrzysty przegląd wszystkich czynności związanych z tankowaniem pojazdów, ale także zapobiega kradzieży paliwa. DKV LIVE alarmuje o wszelkich odchyleniach w trasie i tankowaniu oraz gdy podejrzewa nadużycie. Skradzione lub nieuczciwie używane karty są dezaktywowane automatycznie. Tego typu monitorowanie daje menedżerom szansę na zapobieganie przestojom i kosztownym naprawom po drodze. Natomiast bieżące monitorowanie stanu pojazdów zapobiega ich nadmiernemu eksploatowaniu i przeciążeniu zbyt dużym ładunkiem.
DKV LIVE pozwala nie tylko oszczędzać na bieżąco, ale również szukać ekonomicznych rozwiązań na przyszłość. System umożliwia wgląd w dane historyczne. W każdej chwili można je eksportować do pliku .csv lub .xls, co pozwala na podnoszenie rentowności kursów w przyszłości. Szczegółowe dane obejmują profile wysokości, zużycie paliwa na trasie, czas jazdy i obliczanie wysokości opłat drogowych. Dzięki temu menadżer może cały czas poprawiać rentowność kolejnych frachtów, a klienci w razie potrzeby otrzymają wszystkie niezbędne informacje w spójnym i łatwo przyswajalnym pakiecie.

Nieustannie modyfikujemy nasze narzędzia i usługi – dodaje Anna Biekionis. – W chwili obecnej rozwijamy portal DKV LIVE 2.0 z nowymi możliwościami oraz funkcjami. Wprowadziliśmy już opcję śledzenia pojazdów za pomocą DKV BOX EUROPE, która nie wymaga żadnych dodatkowych instalacji.
DKV BOX EUROPE wspomaga EETS (ogólnoeuropejski elektroniczny system poboru opłat drogowych) w celu ułatwienia uczestnikom ruchu drogowego rozliczania opłat drogowych w trakcie podróżowania po Europie dzięki temu, że posiadają oni tylko jedno urządzenie i jednego partnera handlowego.

Anna Biekionis, country manager DKV Mobility Poland Fot. DKV Mobility

 
 

DKV BOX EUROPE Fot. DKV Mobility

 

EUROWAG

Oferowany przez Eurowag system EVA pozwala na uiszczenie opłat drogowych, zapewniając jednocześnie łatwiejszą metodę ich fakturowania, a jednocześnie umożliwia monitorowanie pojazdów w czasie rzeczywistym i wydajniejsze zarządzanie flotą. Narzędzie przeznaczone jest do wyznaczania optymalnych i najbardziej opłacalnych tras przejazdu w oparciu o rozmiar pojazdu i obowiązujące restrykcje drogowe, a także pomaga w obniżaniu kosztów firmy transportowej. Gromadzi niezbędne informacje, m.in o najlepszych cenach paliwa na stacjach, zużyciu paliwa czy przejechanych kilometrach, dzięki czemu pozwala lepiej kontrolować zakup paliwa. Dodatkowo system EVA wyposażony jest w technologię, chroniącą firmy transportowe przed niezatwierdzonymi transakcjami z kart paliwowych (funkcja tzw. Fuel Guard). Podejrzane działania są na bieżąco monitorowane i blokowane.

– Oprócz standardowych rozwiązań telematycznych, takich jak kontrola poziomu i zużycia paliwa, zapewniamy dodatkowe zabezpieczenie przed jego kradzieżą, czyli funkcję Fuel Guard – informuje Karol Marcinkowski, technician manager PL, Grupa Eurowag. – Usługa ta, analizując położenie urządzenia telematycznego oraz przypisanej karty paliwowej Eurowag, zapobiega nieautoryzowanemu użyciu karty. Klient ma również dowolność w blokowaniu i odblokowaniu karty, co daje pełną kontrolę nad wydatkami i uniknięcie zbędnych kosztów. Innym, cenionym przez naszych klientów rozwiązaniem, jest moduł zdalnego sczytywania danych z tachografu. Moduł posiada możliwość pobierania zbiorczego, przez co kompletacja danych z tachografów całej floty i wszystkich kierowców zajmuje kilkadziesiąt sekund. Jest to przede wszystkim oszczędność czasu dla pracowników działu administracji w firmie oraz gwarancja rozliczeń czasu pracy kierowców w odpowiednim terminie.
– Bezpieczeństwo w transporcie to ważny temat, w tym również z punktu widzenia dostawcy usług telematycznych – dodaje Karol Marcinkowski. – Wierzymy, że w tej kwestii mamy możliwość dorzucenia swojej „cegiełki" dla dobra ogółu. Moduł Stylu Jazdy kierowców w telematyce Eurowag to narzędzie pozwalające z jednej strony na ocenę i optymalizację ekonomiki jazdy, a z drugiej daje również możliwość identyfikacji potencjalnie niebezpiecznych zachowań i ich eliminację poprzez odpowiednie szkolenia. Dzięki rankingowi kierowców, osoba koordynująca flotę może z łatwością ocenić, czy szkolenie przyniosło odpowiedni efekt.

Karol Marcinkowski, technician manager PL, Grupa Eurowag Fot. Eurowag

 

INELO

W ofercie Inelo wyróżniamy podstawową wersję telematyki tzw. GBox Light oraz rozbudowaną, jaką jest GBox Assist 3.0.
GBox Light pozwala monitorować flotę na bieżąco za pomocą podpięcia narzędzia do szyny CAN w pojedzie, a także weryfikuje, czy kierowca nie popełnia żadnych wykroczeń. Oprócz tego, GBox Light posiada funkcję TACHO Zdalne, która umożliwia zdalne sczytywanie danych z kart kierowców i tachografów w czasie rzeczywistym, co oznacza, że kierowca nie musi powracać do bazy w celu pobrania niezbędnych informacji. Co ważniejsze, telematyka ta pozwala kontrolować zużycie paliwa i zachować ekonomikę pojazdu, ponieważ dostarcza informacji m.in. o średnim spalaniu pojazdów czy aktualnym poziomie paliwa w trasie, jak i na postojach.

Z kolei telematyka GBox Assist 3.0 wyposażona jest w komputer pokładowy instalowany w kabinie kierowców i przeznaczona jest dla przedsiębiorstw przewozowych o większych wymaganiach. Posiada wszystkie wyżej wymienione funkcje GBox Light, a dodatkowo wzbogacona jest między innymi o możliwość komunikacji z kierowcą, przekazywanie dokumentów na linii kierowca – biuro, co ułatwia pracę centrali i przyspiesza proces rozliczania poprzez możliwość przesyłania skanów przez kierowców czy nawigację, pozwalającą na wyznaczanie optymalnych tras z uwzględnieniem parametrów pojazdów ciężarowych. GBox Assist jest najczęściej integrowany z systemami klasy TMS, co usprawnia wiele procesów i wymianę informacji między pojazdem, a biurem.

– To, co wyróżnia telematykę Inelo jest z pewnością funkcja ETA Smart dostępna w GBox Assist 3.0 – zaznacza Tomasz Czyż, ekspert Inelo z Grupy Eurowag. – Opcja ta nie tylko wskazuje, ile czasu kierowca potrzebuje na dojazd do punktu docelowego, ale również bierze pod uwagę czas pracy kierowców, bazując na danych z tachografów. Oznacza to, że osoba zarządzająca transportem ma jasny komunikat na temat wymaganych odpoczynków kierowcy po drodze, czyli wie od razu, ile czasu kierowca może przeznaczyć na jazdę w danym dniu oraz jakie powinien zrobić przerwy od pracy. Jest to duże ułatwienie dla firm transportowych, ponieważ w innym wypadku trzeba byłoby te szacunki wykonywać samodzielnie. Oprócz tego, funkcja ETA jest bardzo istotna pod względem organizacji przewozów. ETA za spedytora ocenia, czy kierowca dojedzie terminowo czy ewentualnie o ile się spóźni, co może pomóc w przeplanowaniu pojazdów/kierowców, przepięcia naczepy czy zmiany slotu załadunku lub rozładunku. Dodatkowo, innym wyróżnikiem jest Eco-driving Pro, który rozbudowany jest o informacje dotyczące wagi ciągnika, naczepy, przewożonego ładunku czy samego pojazdu bez załadowania. Dzięki temu system jest w stanie automatycznie zmienić normę spalania paliwa w zależności od tego, w jakim stopniu załadowana jest ciężarówka. To oznacza, że ocena stylu jazdy kierowcy nie bazuje na sztywnej normie spalania paliwa, a przez to jest bardziej adekwatna do sytuacji i sprawiedliwsza.

– Telematyka od Inelo zwiększa bezpieczeństwo zarówno przewożonych ładunków, jak i samych kierowców – dodaje ekspert Tomasz Czyż. – GBox Assist w czytelny sposób może poinformować kierowcę, że zjechał z trasy lub o tym, że przebywa na danym obszarze powyżej założonego czasu. Co ważniejsze, telematyka ta pozwala wysyłać również ostrzeżenia do kierowców związane z warunkami na drodze czy alertować o kradzieżach w danym obszarze lub niebezpiecznych parkingach, a to sprawia, że kierowca w trasie może czuć się pewniej i być bardziej bezpieczny. Dodatkowo, telematyka pomaga w wyznaczaniu tras przejazdu, które są nie tylko jak najbardziej opłacalne, ale również dostosowane do istniejących warunków na drodze, biorąc pod uwagę np. aktualne przepisy ruchu drogowego oraz ograniczenia przestrzenne pojazdów.

Tomasz Czyż, ekspert Inelo z Grupy Eurowag Fo5t. Inelo

 
 

Telematyka GBox Assist (Inelo) Fot. Inelo

 

E100

W ofercie E100 (międzynarodowa firma, emitent własnej karty paliwowej oraz dostawca zaawansowanych technologii na styku finansów, IT i mobilności dla transportu) zaawansowanym rozwiązaniem telematycznym jest KMaster (według firmy doskonale współpracuje z urządzeniem OBU E-BOX T – również w ofercie E100).
Jak wskazuje Michał Sitarz, product manager w E100, system dzięki rozbudowanym modułom w aplikacji jest odpowiedzią na różne potrzeby logistyczne i organizacyjne firmy transportowej - to rozwiązanie 360o do zarządzania (cyfrowego) floty w czasie rzeczywistym. KMaster można zintegrować z urządzeniem do opłat drogowych, aby uzyskać szczegółowy i aktualizowany w czasie rzeczywistym obraz zadań wszystkich kierowców zatrudnionych w danej firmie. System wraz z aplikacją lokalizuje pojazdy, monitoruje czas pracy i odpoczynku kierowcy, szacuje koszty, zbiera dane o ruchu drogowym, pobiera dane z tachografu, monitoruje tankowania i zużycie paliwa. System oraz aplikacja są wielojęzykowe.

W 2023 roku E100 wprowadziła na rynek Secure E-BOX. Jest to system, który łączy rozwiązania antyfraudowe i telematyczne: blokuje próby kradzieży paliwa przy użyciu karty paliwowej i monitoruje pojazdy w czasie rzeczywistym.
Secure E-BOX działa w oparciu o urządzenie pokładowe (OBU) oraz współrzędne GPS stacji, w której kierowca zamierza zatankować. System przetwarza dane geolokalizacyjne OBU i stacji paliw. Jeśli w momencie żądania autoryzacji, dane te nie pokrywają się, transakcja automatycznie jest blokowana. Secure E-BOX jest niewidzialną tarczą firmy transportowej, chroniącą przed nieautoryzowanym użyciem karty paliwowej 24 godziny na dobę całkowicie bezobsługowo. Telematyczna funkcja systemu Secure E-BOX zwiększa możliwość kontrolowania floty przez właściciela firmy transportowej lub fleet managera. Klienci korzystający z Secure E-BOX jednym kliknięciem myszki mogą włączyć monitorowanie swoich pojazdów z poziomu Panelu Klienta.

– Rozwijając system przeciwdziałający kradzieżom paliwa przy użyciu karty paliwowej skupiliśmy się na świadomym, mądrym i racjonalnym zarządzaniu flotą – komentuje Michał Sitarz. – Smart fleet management to absolutna konieczność w nowoczesnej firmie transportowej. Nowa, telematyczna funkcja systemu Secure E-BOX pozwala optymalnie zarządzać flotą weryfikując status OBU w czasie rzeczywistym. Rozwiązanie, które do tej pory zarezerwowane było dla zaawansowanych i dość drogich rozwiązań telematycznych możemy oferować dosłownie w cenie kubka kawy na stacji paliw.

Secure E-BOX z telematyczną funkcją to monitoring online całej floty w jednym miejscu – Panelu Klienta. Dzięki temu można:
• Sprawdzać status urządzenia do poboru opłat drogowych (OBU) – nowa funkcja pokazuje właścicielowi firmy transportowej czy urządzenie jest włączone i działa poprawnie, a tym samym minimalizuje ryzyko otrzymania mandatu
• Planować trasy uwzględniając najlepsze, pod względem cen, stacje paliw
• Kontrolować pracę kierowców

E100 udostępnia Secure E-BOX do bezpłatnego testowania przez okres 30 dni. W przypadku kradzieży paliwa przy włączonej usłudze, firma gwarantuje całkowite pokrycie kosztów skradzionego paliwa. Secure E-BOX wraz z nową funkcją, umożliwiającą monitorowanie pojazdów w czasie rzeczywistym, działa w 36 krajach Europy. E100 podkreśla, że od momentu uruchomienia systemu u klientów, którzy zdecydowali się go używać, nie zdarzyła się kradzież paliwa przy użyciu karty paliwowej – system zablokował wszystkie próby wyłudzeń paliwa.

– E100 chce rozwijać produkty i narzędzia optymalizujące zarządzanie w oparciu o dane GPS – dodaje Michał Sitarz. – Jesteśmy w trakcie tworzenia nowych rozwiązań opartych o dane geolokalizacyjne, które będą optymalizowały procesy zarządzania, ale też po prostu obniżały koszty przedsiębiorstwa. Z wielką uwagą śledzimy postępy we wprowadzaniu sztucznej inteligencji do rozwiązań telematycznych: np. jak rozwiązania AI w telematyce dostarczają niezwykle cennych informacji na temat zachowań kierowców wzmacniając nawyki bezpiecznej jazdy. Wchodząc na poziom zarządczy: AI i zaawansowana analityka ułatwiają już teraz przejście od reaktywnego podejmowania decyzji do proaktywnych zasad zarządzania. (red)

Michał Sitarz, product manager w E100 Fot. E100

Źródło: E100

Klikając [ Zapisz ] zgadzasz się na przetwarzanie swoich danych osobowych zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W każdej chwili możesz się wypisać klikając na link Wypisz znajdujący się na końcu każdej z otrzymanych wiadomości.